Oscarin verkkokauppa-alusta tuo RemaTipTopille sujuvuutta niin tietojen hallintaan, myyntiin kuin asiakaspalveluunkin – ja Oscarin tuki ratkaisujen kehittämiseen on aina saatavilla. 

RemaTipTop Oy on teollisuuden kunnossapitoon ja erityisesti rengastarvike- ja kuljetinhihnateknologiaan erikoistunut yritys, joka tarjoaa asiakkailleen muun muassa korjaus- ja huoltopalveluita, varaosia sekä teknisiä ratkaisuja tehokkaan tuotannon tueksi.

RemaTipTop on ollut yksi Oscar Softwaren tyytyväisistä asiakkaista jo vuodesta 2013, jolloin yrityksessä oli tarve uudelle toiminnanohjausjärjestelmälle.

Edellinen ERP-järjestelmämme oli hyvinkin vanhanaikainen eikä enää taipunut tarpeisiimme. Lähdimme kartoittamaan meille sopivia vaihtoehtoja ja löysimme kotimaisen Oscarin, joka oli meille juuri sopivan kokoinen kumppani. Jo alussa meidät vakuutti se, että Oscarilta tultiin paikan päälle demoamaan järjestelmää, kun muutama muu toimittaja vain ohjasi tutustumaan järjestelmäänsä verkkosivuilta”, kertoo RemaTipTop Oy:n toimitusjohtaja Ben Wickström.

Oscarin digitaalisen kaupan alustan Oscar eCommercen RemaTipTop otti käyttöönsä vuonna 2019, jolloin yritys lanseerasi ensimmäisen verkkokauppansa ja on kehittänyt sitä yhdessä Oscarin kanssa. Viime vuonna verkkokauppa uudistui perusteellisemmin ja tänä vuonna RemaTipTop on hyödyntänyt Oscarin verkkokauppaosaajien tukea esimerkiksi verkkokaupan tuoteryhmien uudistamisessa. 

Verkkokaupalla on toiminnassamme kasvava rooli. Myymme siellä pääasiassa rengastarviketuotteita, ja niiden myynnistä noin 10 % tulee verkkokaupasta, mikä on arviolta 4,5 % koko liikevaihdostamme”, Wickström kertoo. 

Verkkokauppa tehostaa tekemistä monin tavoin 

Wickström näkee, että Oscarin verkkokaupparatkaisu on helpottanut ennen kaikkea tietojen hallintaa:

“Verkkokauppa-alusta on hyvin integroitu toiminnanohjausjärjestelmään. Kun ne keskustelevat keskenään, toiminnanohjausjärjestelmään tehty tuotepäivitys siirtyy myös verkkokauppaan eikä samoja tietoja tarvitse päivittää useaan paikkaan.” 

Verkkokauppamme on suunnattu puhtaasti B2B-asiakkaille, ja heillä pitää olla asiakasnumeroon liitetty tili, jotta he voivat ostaa verkkokaupasta. Tässäkin integraatio toiminnanohjausjärjestelmän ja verkkokaupan välissä vähentää työtä: kun tili luodaan ERP:ssä, on se käytettävissä myös verkkokaupassa.

Yhtä tärkeää on se, että tiedot kulkevat sujuvasti toiseenkin suuntaan: verkkokaupan myynnit tulevat ERP:n raporteille, jolloin myynnin kehittymisen seuranta on helppoa – Wickströmin sanoin ei tuota tuskaa

Iso konkreettinen hyöty on ollut se, että verkkokaupan lanseeraamisen jälkeen RemaTipTopilla ei ole enää tarvittua painettua tuoteluetteloa. Verkkokauppa ajaa saman asian – ja tuo lisäksi liidejä.

Vaikkei verkkokaupassa kävijällä olisi vielä asiakasnumeroa, hän voi silti tutustua tuotteisiin ja pyytää meiltä lomakkeella tarjouksen. Tätä kautta saamme myös uusia asiakkaita”, Wickström toteaa.

Myynnin työkaluna verkkokauppa on osoittautunut hyvin havainnollistavaksi apuvälineeksi. 

Myyntiedustajien on helppo etsiä asiakkaille tarvittavat tuotekuvat ja saatavuustiedot suoraan kännyköiltään. Kun tulee esimerkiksi kysymys, onko tämäntyyppistä tuotetta saatavilla, se on nopea näyttää verkkokaupasta: tällaistako tarkoitit?”.

Asiakkaan näkökulmasta verkkokauppa on tehnyt asioinnista sujuvampaa, ja tarve puhelimitse tapahtuvalle asiakaspalvelulle on vähentynyt. 

Trafiikki on siirtynyt verkkokaupan puolelle. Siellä ei ole jonotusaikoja ja kauppa on aina auki. Asiointi onnistuu juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii”, Wickström toteaa. 

Yhteistyön valtteina joustavuus ja nopea reagointi 

Sujuva yhteistyö Oscarin kanssa on ollut RemaTipTopille tärkeä tuki verkkokaupan pyörittämisessä.

Meillä on verkkokauppapuolella oma yhteyshenkilö, joka on oppinut tuntemaan toimintamme, tarpeemme ja odotuksemme, eikä aina tarvitse aloittaa nollasta. Olemme aina tarvitessamme saaneet nopeasti apua ja kun on syntynyt räätälöimistarpeita, nekin ovat onnistuneet kohtuullisella aikataululla. Se on iso etu, johon esimerkiksi isommat kansainväliset softatalot eivät pystyisi yhtä joustavasti”, Wickström sanoo.

Jo 12 vuotta jatkunut yhteistyö kantaa edelleen vahvasti eteenpäin.

Olemme juuri äskettäin tehneet ison muutoksen verkkokauppaan, joten  pientä viilaamista lukuun ottamatta uusia muutoksia ei ole vielä näköpiirissä. Kaikki on tällä hetkellä hyvällä mallilla, mutta uskon, että meillä on vielä pitkä matka edessä Oscarin kanssa”, Wickström lopettaa.