Suosittu tukkukaupan toiminnanohjausjärjestelmä

 

Tukkukaupan ja vähittäiskaupan tilaus-toimitusketjun prosessien uudistaminen Oscarin toiminnanohjausjärjestelmällä sujuvoittaa liiketoimintaa ja parantaa toiminnan kustannustehokkuutta. Oscar ERP on monestakin syystä suosittu tukku- ja erikoistavarakaupan yrityksien keskuudessa. Meiltä löytyykin runsaasti toimialatuntemusta tältä sektorilta. Oscarin liiketoiminta-alustan avulla kokonaisuuden hallinta on helppoa ja reaaliaikaiset tiedot ovat aina saatavilla.

Miksi tukkukaupalle ja erikoistavarakaupalle soveltuu erityisen hyvin Oscarin toiminnanohjausjärjestelmä:

 
  • Tukkukaupan ja vähittäiskaupan ERP:n erityispiirteet ovat hyvin hallinnassa.
  • Samassa järjestelmässä on kaikki, kuten:
  • Monikanavaisuus: Saumattomasti ERP:n kanssa yhteen toimivat verkkokaupparatkaisut ja sisäänrakennetun kassajärjestelmän saa samalta luukulta.
  • Tukku- ja erikoistavarakaupalle tärkeät kuljetusliikeyhteydet ja EDI-yhteydet löytyy valmiina ja suuri valikoima valmiita integraatioita. Oscar on joustavasti integroitavissa muihinkin ulkopuolisiin järjestelmiin. Monenlaisten prosessien automatisointi onnistuu helposti: esimerkiksi tuotetietojen ja hinnoittelun päivitykset tukkureilta, maahantuojilta ja valmistajilta voidaan automatisoida.
  • Oscarilta saa myös asiantuntevat taloushallinnon palvelut.
  • Aina reaaliaikaiset tiedot helposti saatavilla: tuotetiedot, saldot, asiakastiedot ja tilaustiedot ovat aina ajan tasalla ja helposti saatavilla.
  • Oscarin järjestelmä on muokattavissa ja joustaa yrityksesi erikoistarpeiden mukaan.
  • Oscarin järjestelmä on pilvessä, joten sitä voi käyttää milloin tahansa, mistä tahansa.
  • Oscar-ratkaisu skaalautuu yrityksenne koon mukaan ja sopii niin pienelle tukkuliikkeelle kuin monialakonsernillekin.
  • Oscarin ylläpito- ja tukipalvelut mahdollistavat järjestelmän turvallisen käytön pitkälle tulevaisuuteen.
  • Oscar Softwaren vankka projekti- ja liiketoimintaosaaminen varmistaa, että Oscar liiketoiminta-alusta saadaan käyttöönne sovitun budjetin ja aikataulun puitteissa.
 

Oscar Software on paras mahdollinen ERP-toimittaja tukkukaupalle, koska Oscar on:

 
  • Toiminnanohjauksen edelläkävijä
  • Kokonaisvaltainen liiketoiminta-alusta
  • Luotettava, turvallinen, osaava ja kokenut ERP-toimittaja
  • Vahva toimialatuntemus tukkukaupasta ja erikoistavarakaupasta
  • Täysin kotimainen
  • Taloudellisesti vakaalla pohjalla, kasvuyritys
  • Jatkuvasti kehittyvä järjestelmä
  • Arvostettu ja innostava työnantaja – innostuneen ja osaavan henkilöstömme tavoitteena on yrityksesi menestys.
 

Case-esimerkkejä Oscarin tukkukauppa-asiakkaista

Case: Suomen Kodinkonetukku Oy

Suomen Kodinkonetukku arvostaa yhden luukun periaatetta.

Suomen Kodinkonetukku Oy valitsi Oscar Softwaren strategiseksi yhteistyökumppanikseen toiminnan- ja taloudenohjaukseen punnittuaan kaikki vaihtoehdot tarkasti läpi. 

"Uutta järjestelmää etsittäessä tärkeintä oli löytää kokonaisvaltainen ratkaisu toiminnan- ja taloudenohjaukseen, mikä oikeasti toimii. Oscar pystyy mielestämme tarjoamaan sen parhaiten ja siksi päädyimme siihen.” sanoo Suomen Kodinkonetukun toimitusjohtaja Seppo Jarva.


Aiemmin käytössä oli erilaisia osia eri toimittajilta, jotka eivät toimineet erilaisista integraatioista huolimatta yhdessä niin kuin pitäisi. Oscarin hankinta on Jarvan mukaan tehostanut arkipäiväistä työntekoa selkeästi niin ajankäytöllisesti kuin informatiivisestikin. Nyt kaikki tarvittava asiakastieto löytyy yhden napin painalluksella eikä tietoa tarvitse etsiä eri järjestelmistä tai soittamalla asiakkaalle.


Käyttöönottoprojektin tärkeimmäksi yksittäiseksi osa-alueeksi nousi rajapinnan tekeminen Postin varastojärjestelmään. Jarva uskoo tämän kysymyksen olevan yksi tärkeimmistä myös muille saman toimialan yrityksille. Monimutkaista ja raastavaa käyttöönottoprojektia odottanut Jarva sanoo olleensa positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka helposti Oscarin käyttöönotto lopulta sujui.


Oscar on mukana toimitusketjun jokaisessa vaiheessa. Esimerkiksi jälleenmyyjä tekee tilauksen Oscarin toteuttamassa verkkokaupassa, jossa on ajantasaiset saldotiedot varastosta. Tilaus lähtee suoraan varastolle ja järjestelmä lähettää asiakkaalle automaattisesti tilausvahvistuksen. Oscar-toiminnanohjausjärjestelmästä voi seurata niin varaston tilannetta, myyjien työn edistymistä, kuin asiakkaiden tilannettakin. Tuote- ja tilaustiedot päivittyvät yhdellä kertaa sekä ERP-järjestelmään että verkkokauppaan. Lisäksi käytössä on sähköiset tilaus- ja kuljetusliikeyhteydet.


”Oscar Pankki -integraatio tekee maksuliikenteestä erittäin helppoa ja Oscar Talousosasto® -palvelu vastaa taloudenohjauksesta kustannustehokkaasti ja tarkasti. Kaikki tiedot käsitellään yhdessä järjestelmässä, jonka talousihmiset tuntevat läpikotaisin. Asioihin voidaan tarvittaessa pureutua pelkkää taloushallintoa syvemmin”, summaa Jarva.


Suomen Kodinkonetukku on Oulussa päämajaansa pitävä kodinkoneiden maahantuontiin ja tukkukauppaan erikoistunut suomalainen tukkuliike. 20 vuotta alalla toimineena Suomen Kodinkonetukku on vakiinnuttanut paikkansa alan merkittävänä toimijana ja tuntee tukkuliiketoiminnan läpikotaisin. Yhtiön liikevaihto on yli 4 miljoonaa euroa.
 

Case: Innojok Oy

”Erittäin monipuolinen ohjelmisto ja hyvät työkalut tehokkaaseen toiminnanohjaukseen.”

Innojok Oy etsi uutta toiminnanohjausjärjestelmää, joka mahdollistaisi lukuisten toimintojen yksinkertaistamisen ja automatisoinnin.

Helsinkiläinen Innojok Oy (tuotemerkki Innolux) valitsi Oscarin ratkaisut sopivien ominaisuuksien vuoksi keväällä 2015. Oscarin vahvuutena oli kilpailukykyinen hinta ja kyky täyttää Innojokin tarpeet toiminnanohjauksen suhteen. Oscarin järjestelmä onkin Innojokilla käytössä kokonaisvaltaisesti myynninhallinnasta varastonhallintaan ja verkkokauppaan. Lisäksi palvelukokonaisuuteen kuuluu Oscarin Talousosasto® -palvelu.

”Järjestelmä on erittäin monipuolinen ja tarjoaa hyvät työkalut kokonaisvaltaiseen toiminnanohjaukseen tuotetietojen, hankintojen, tuotannonohjauksen ja varaston hallinnan suhteen. Oscarissa ei ihan heti lopu jatkokehitysominaisuudet kesken, joten prosesseja voi viedä eteenpäin ja ottaa tarvittavia toimintoja käyttöön pikkuhiljaa”, kertoo Innojok Oy:n kehityspäällikkö sekä Oscarin yhteyshenkilö Laura Timosaari.

Innojok Oy:n projektissa Oscar on erityisesti kiinnittänyt huomiota palvelun kokonaisvaltaistamiseen ja ennen kaikkea hyvään viestintään molempien osapuolien välillä. Myös Oscarin HelpDeskiä kehutaan nopeaksi ja asiakaspalvelua ystävälliseksi ja asiantuntevaksi.

”Oscarin ehdoton vahvuus on monipuolinen ja selkeä tuotetietorekisteri, jossa on helppo liikkua läpi eri toimintojen. Tiedot linkittyvät selkeästi toisiinsa, jolloin on helppo saada kokonaiskuvaa. Lisäksi tiedot voi helposti tuoda Exceliin ja sieltä takaisin.”

Yhteistyö on sujunut oikein hyvin ja jatkotoimenpiteistä on ollut helppo keskustella ja sopia. Nöyrän kiitolliseksi vetää etenkin Mallisto- ja hankintapäällikkö Riina Oikarin kiteytys, ”Olemme Oscarin varassa”.

Innojok Oy (Sivutoiminimi Innolux) on vuonna 1993 perustettu valaisinvalmistaja ja tukkuliike. Innojok Oy:n liikevaihto (2015) on yli 5 miljoonaa euroa ja sen Helsingissä sijaitsevalla toimistolla työskentelee noin 25 henkeä. Innolux on asiantuntija valon ominaisuuksissa ja muotoilun hyödyntämisessä valaisinsuunnittelussa. Innolux on Avainlippu- ja Design from Finland -merkkien haltija.

 

Case: Novo Wood Oy

Novo Wood Oy on maahantuonti yritys, joka tuo maahan puusepänteollisuuden raaka-aineita kuten esim MDF-levyä, jalopuuta, laminaattia ja erilaisia sisustuslevyjä.

Oscarin järjestelmiä yritys on käyttänyt vuodesta 2008 lähtien.

 

Case: Värimiehet siirtyi Oscariin pala palalta

Värimiehillä ei ollut aiemmin käytössään laajaa toiminnanohjaus- ja asiakkuudenhallintajärjestelmää. Värimiehille sopivan palvelupaketin muokkaaminen aloitettiinkin aivan alusta. Liikkeelle lähdettiin tukku- ja vähittäiskaupalle luodusta Oscar-ratkaisusta, minkä jälkeen yritys on ottanut käyttöön Oscar CRM-moduulin. 

 

ERP-järjestelmän käyttöönotto

Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto vaatii aikaa ja resursseja. Hankkeeseen ryhtyminen kuitenkin kannattaa, sillä se tehostaa huomattavasti yrityksen liiketoimintaa. Oli kyseessä sitten ERP-ohjelmistoalustan vaihto tai yrityksen ensimmäisen ERP-järjestelmän käyttöönotto, perusperiaatteet prosessihankkeessa ovat samat. Keskeisiä hankkeen onnistumisen edellytyksiä ovat oman toiminnan analysointi, prosessien tunnistaminen ja koko organisaation sitoutuminen sovittuihin toimintatapoihin. ERP-hanke on siis aina myös asiakkaan oma prosessihanke.

Lue miten toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektin vaiheet etenevät ja mitkä asiat huomioimalla ERP-projektin implementointi onnistuu varmasti.

ERP-järjestelmän käyttöönotto

Toiminnanohjauksen Onnela ja Tuonela

ERP:stä liiketoiminta-alustaan - kokeneet konkarit kertovat

Teos saa sinut pohtimaan, onko nykyinen toiminnanohjausjärjestelmäsi ajan tasalla. Saatko siitä kaiken nykytekniikan mahdollistaman hyödyn vai voisitko jotenkin tehostaa sen käyttöä? Mitkä merkit kertovat että on aika vaihtaa toiminnanohjausjärjestelmää? Teos antaa myös tärkeää tietoa siitä, kuinka valita sopiva järjestelmä yrityksen käyttöön ja mitä asioita yrityksen järjestelmiä vaihdettaessa tulee huomioida, jotta projekti saadaan ongelmitta läpi.

 

Lataa maksuton ERP-vaihtajan opaskirja