Yhden sivun ostoskori

Yhden sivun ostoskori ja helppo ostotapahtuma

Ostostapahtuma on yksi verkkokaupan keskeisimpiä toimintoja - se on toiminto, joka asiakkaan on pakko käydä läpi, jos haluaa tehdä tilauksen verkkokauppaan. Jos ostoprosessi on monimutkainen, vaikeakäyttöinen tai kovin monivaiheinen, osa tilauksista jää helposti tekemättä.

Monien kansainvälisten tutkimusten mukaan yhden sivun ostoskori konvertoi suuremman osan ostoskoriin päätyvistä asiakkaista tekemään tilauksen, verrattuna perinteisiin monivaiheisiin tilausprosessihin. Kaikista huonoiten konvertoi verkkokauppatoteutukset, jotka pakottavat käyttäjän rekisteröitymään ennen tilausprosessia.

Meillä Oscar Prosperin suunnittelijoilla on mottona "älä ikinä asetu asiakkaan tielle". Sillä tarkoitamme, että asiakkaan tie on pidettävä mahdollisimman suorana ja esteettömänä tuotesivulta ostoskoriin ja sieltä tilauksen maksamiseen. Oscar Prosperin ulkoasupohjissa oletuksena ostoskorista on esimerkiksi otettu kategoriavalikko ja muut ylimääräiset ärsykkeet pois, jotta asiakas voi suoraviivaisemmin keskittyä tilauksen tekemiseen (joissakin kaupoissa kategoriavalikko on kuitenkin hyvä olla vielä ostoskorissa näkyvissä ja siksi kategoriavalikon saa tarvittaessa lisättyä ostoskorisivulle).

Asiakastilit

Yksi kompastuskivi monissa verkkokauppatoteutuksissa on se, miten asiakkaan rekisteröityminen käyttäjäksi hoidetaan tilausprosessin yhteydessä. Tässä joitakin yleisiä vääriä tapoja hoitaa asiakastilin luominen:

  1. Vaaditaan rekisteröityminen ennen tilaamista (ei näin!). Osa asiakkaista turhautuu, koska eivät he ole tulleet sivuille rekisteröitymistä varten, vaan ostamaan tuotteita. Osa asiakkaista poistuu sivuilta = menetettyä myyntiä.
  2. Luodaan asiakastili automaattisesti tilauksen yhteydessä (hyvä!) ja keksitään asiakkaalle satunnainen käyttäjätunnus (ei näin!). Kuka asiakkaista muistaa käyttäjätunnuksen 36273 juuri sinun verkkokauppaasi kun hän 4 kuukautta myöhemmin tulee takaisin verkkokauppaasi? Ei kukaan. Käytännössä samalla asiakkaalla on jonkin ajan kuluttua lukuisia eri käyttäjätilejä, yksi jokaista hänen tekemäänsä tilaustaan kohti.
  3. Luodaan asiakastili automaattisesti tilauksen yhteydessä (hyvä!) ja asetetaan käyttäjätunnukseksi asiakkaan sähköpostiosoite (hyvä!) ja kun asiakas palaa takaisin verkkokauppaan, hänen täytyy kirjautua sisään, jos haluaa tilata samalla sähköpostiosoitteella (ei näin!). Kun asiakas palaa takaisin verkkokauppaan, järjestelmä ei annan hänen tehdä uutta tilausta, jos hän ei kirjaudu sisään. Entä jos asiakas ei muista salasanaansa? Silloin hän ei voi tehdä tilausta! Asiakkaalla on siinä tilanteessa kaksi vaihtoehtoa, joista ensimmäinen on: salasanan palautustoiminnolla tilata itselleen uusi salasana, kirjautua sähköpostiinsa ja odottaa että uusi salasana tulee sähköpostiin (sähköpostipalvelinten ruuhkatilanteissa sähköpostin tulo saattaa kestää jopa kymmeniä minuutteja), jolla sitten pääsisi kirjautumaan verkkokauppaan. Toinen vaihtoehto asiakkaalla on valitettavasti: jättää tilaaminen kesken, ja ostaa tuotteet jostain muualta. Muistatko vielä mottomme? "Älä ikinä asetu asiakkaan tielle!"

Näin asiakastilin luominen toimii Oscar Prosperissa

  • Asiakas syöttää yhteystietonsa tilatessaan ensimmäistä kertaa verkkokaupasta. Sähköposti on pakollinen kenttä. Asiakkaalle luodaan automaattisesti käyttäjätili, jossa hänen sähköpostiosoitteensa on hänen käyttäjätunnuksensa. Salasana lähetetään asiakkaalle sähköpostilla.
  • Kun asiakas tulee myöhemmin uudestaan verkkokauppaan tekemään tilauksen, häntä ei pakoteta kirjautumaan sisään. Jos asiakas tilaa samalla sähköpostiosoitteella, jolla on jo ennestään asiakastili, liitetään uusi tilaus automaattisesti olemassaolevaan käyttäjätiliin. Mitään tietoturvaongelmaa tästä ei kuitenkaan aiheudu, koska ilman kirjautumista ei pääse näkemään mitään käyttäjätilin tietoja. Näin asiakkaan tilaushistoria pysyy aidosti ajan tasalla ja jos myöhemmin asiakas haluaa päästä seuraamaan tilaushistoriaansa, hän voi tehdä sen kirjautumalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Oscar Prosper -verkkokauppaohjelmisto on kehitetty siitä lähtökohdasta, että se tukee mahdollisimman hyvin myyntiä ja konvertoi verkkokaupan sivuilla kävijöitä mahdollisimman tehokkaasti asiakkaiksi. Siksi Prosperissa on aina ollut yhden sivun ostoskori vakio-ominaisuutena. Lue lisää Oscar Prosperin Asiakasrekisteristä.

Toimituskulujen arvonlisäveron jakaminen verokannoittain

Oscar Prosper -verkkokauppaohjelmisto jakaa toimituskulut eri verokantoihin, jos tilauksessa on usean eri verokannan tuotteita. Tämä auttaa verkkokauppaa säästämään selvää rahaa!