Paljonko LinkedIn-mainonta maksaa? Entä Facebook? Mikä on näiden kahden kanavan ero markkinoinnin näkökulmasta ja kummassa kanavassa yrityksen tulisi mainostaa? Syvennytään seuraavaksi aiheeseen tarkemmin.

Facebook ja LinkedIn eroavat toisistaan jo perusperiaatteeltaan. Facebookissa jaetaan pääsääntöisesti omaa henkilökohtaista elämää, ja seurataan lähipiiriä sekä omia kiinnostuksen kohteita esimerkiksi neulomista, autoja tai sisustusta. Kun taas LinkedInissa verkostoidutaan ammatillisessa näkökulmassa, seurataan kollegoiden ja oman verkoston toimintaa, jaetaan tietoa ja tarinoita omaan ammattiin, yritykseen tai työhön liittyen.

Käytännössä molemmissa kanavissa käyttäydytään samalla tavalla; tykätään, kommentoidaan ja jaetaan sisältöä, mutta eri näkökulmista. Isoin ero Facebookin ja LinkedIn:n välillä markkinoinnin näkökulmasta on kuitenkin se mitä tietoa sinne itsestään jaetaan. Se missä Facebookissa jaetaan ehkä asuinpaikkakunta ja syntymäpäivä, LinkedInissa ensisijaisesti titteli, yritys ja koulutustausta. Saatatkin huomata tässä kohtaa jo eron kanavissa markkinoinnin näkökulmasta katsottuna?

Jos yrityksesi toimii B2B-sektorilla ja tavoitteesi on saavuttaa muita yritysten edustajia, silloin LinkedIn saattaa olla sinulle oikea valinta. Voit LinkedIn:ssä tavoittaa juuri oikeita henkilöitä, jopa yrityskohtaisesti. Voit kohdentaa markkinoinnin paitsi tarkasti toimialoittain, mutta myös position perusteella. Tiesitkö, että LinkedInissä voi kohdentaa myös iän perusteella, mutta LinkedIn arvaa ikäsi peilaten koulutustaustaasi ja työkokemustasi.

Facebookin kanavissa tavoitat huomattavasti kustannustehokkaammin ja paremmin kuluttaja-asiakkaat. Facebookissa voit kohdentaa markkinoinnin muun muassa asuinpaikkakunnan, iän ja kiinnostuksenkohteiden perusteella. Facebookissa et kuitenkaan saa yhtä tehokkaasti kohdennettua henkilön työtaustaan tai titteliin liittyen.

Mitä B2B markkinointi maksaa LinkedInissa, entä Facebookissa?

Nyrkkisääntönä on hyvä pitää mielessä se, että LinkedIn on kalliimpi kuin Facebook. LinkedIn mainonta on klikkihinnoiltaan ja saavutettavuudeltaan helposti jopa 5-9x kalliimpaa. Kun mietit markkinointibudjettia, otathan tämän huomioon. Tällä hetkellä minimibudjetti LinkedInissä on pääsääntöisesti 10 € / päivä.

Markkinoinnin kalliimpi hinnoittelu LinkedInissa on kuitenkin perusteltua, sillä osumatarkkuus on usein äärettömän hyvä, eikä vastaavia mahdollisuuksia kohdentamiseen ole edullisemmassa Facebookissa. Facebookissa voi toki pärjätä pienemmälläkin budjetilla, ja siellä on edullisempaa testailla uusia kikkoja ilman kovia panostuksia mainoseuroihin, mutta Facebookista ei ole välttämättä järkevää lähteä tavoittelemaan liidejä B2B-sektorilta, ellei kohderyhmäsi ole juuri siellä.

Jos nyt mietit omaa toimintaasi sosiaalisen median kanavissa, mistä sinut tavoittaisi parhaiten työhön liittyvässä asiassa, entäpä harrastukseesi liittyen?

Jos kohderyhmäsi muodostuu B2B-asiakkaista, teet siis kauppaa muiden yrityksien kanssa, silloin LinkedIn tarjoaa sinulle mahdollisuuden tavoittaa juuri oikeita henkilöitä jopa yrityskohtaisesti. Toimialasta riippuen B2B-asiakkaiden tavoittaminen Facebookissa voi olla kannattavaa, jopa edullisempaa, mutta yleensä ei läheskään niin tarkkaa.

Esimerkki: Tiedät, että yritykselläsi on tuote, jonka kohderyhmään kuuluvat teollisuuden alan ostajat. Haluaisit tavoittaa markkinoinnillasi kyseisen alan ostajia. Pystyt LinkedInissa kohdentamaan mainontasi juuri valittujen alojen, ja tiettyjen positioiden henkilöille. Kun taas Facebookissa voit toki valita paikkakunnan, iän ja kiinnostuksenkohteen, mutta kuinka todennäköistä on, että henkilökohtaisen elämän jakamiseen käytetty sosiaalisen median alusta on oikea kanava ja oikea hetki tavoittaa nämä henkilöt?

Lähde rohkeasti testaamaan myös LinkedIn mainontaa, jos B2B-kauppa kuuluu yrityksesi ytimeen. Tiesithän, että me Oscarilla tarjoamme asiantuntevaa apua digimarkkinointiin juuri niissä kanavissa joissa sinun yrityksen kuuluisi näkyä. Oscarin digipäällikköpalvelu on tarkoitettu kaikille Oscarin nykyisille asiakkaille – tavoitteena järkeistää markkinointia, tehdä siitä kustannustehokasta ja läpinäkyvää. Ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi jos kiinnostuit, kerromme mielellämme lisää!