Modernia verkkokauppaa kauneus- ja hyvinvointialalla

 
Saga Trade Finland Oy on kauneus - ja hyvinvointialan tuotteita maahantuova ja tukkukauppaa harjoittava Sunborn-konsernin yksikkö. Yrityksellä on käytössään toiminnanohjauksen lisäksi sekä B2B- että B2C-puolella Oscarin verkkokaupat.

Reaaliaikaisuus toiminnan edellytys

Muun muassa Naantalin ja Ruissalon kylpylöistä sekä Sunborn Yacht -hotelleistaan tunnetulla 40-vuotiaalla turkulaisella perheyrityksellä on ollut Oscarin järjestelmä käytössään vuodesta 2005 lähtien. Saga Trade Finlandin Division Manager Mika Kuosmanen kommentoi yhteistyön alkua. – Meillä oli tarve uuteen ERP- ja varastonhallintajärjestelmään, minkä myötä uuden järjestelmätoimittajan löytäminen tuli ajankohtaiseksi. Tämä oli se haaste, jota lähdimme Oscarin, tai tarkemmin silloisen yrityskauppoja edeltäneen toimijan, tarjoomalla alunperin ratkomaan. Vuonna 2006 yhteistyötä laajennettiin B2B-puolen verkkokauppaan ja viimeisimpänä vuonna 2016 B2C-puolen verkkokauppaan. Kuosmanen korostaa reaaliaikaisen varastonhallinnan merkitystä heidän liiketoiminnassaan.
 
– Meillä on eri tuotteita lähes 5 000. Varastonhallintajärjestelmän ja verkkokaupan reaaliaikainen linkittäminen onkin toiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeää. Olemme kokeilleet tässä erilaisia ratkaisuja, mutta Oscarin ratkaisut ovat etenkin viime vuosien kehitys huomioiden olleet se meille sopivin vaihtoehto.

Kehityshalua ja ongelmanratkaisua

Oscarin palveluita hankkimassa ja kehittämässä ollut, nykyisin pääkäyttäjänä toimiva Kuosmanen kuvailee yhteistyötä Oscarin kanssa asiantuntevaksi, kehittyväksi ja joustavaksi. – Oscarin yhteyshenkilöt ovat asiantuntevia, ja heidän tuotetuki ja ongelmanratkaisukyky ovat aina toimineet todella hyvin, kuvailee Kuosmanen. Kuosmasen mukaan yhteistyössä on ennen kaikkea onnistuttu siinä, että heidän ongelmiin ja haasteisiin on läpi pitkän yhteistyön löydetty aina juuri Saga Trade Finlandille sopiva ratkaisu.

Verkostoitumista yhteistyön kautta

Kuosmasen mukaan yhteistyötä ollaan kehittämässä erityisesti B2C-puolen verkkokauppojen osalta. Ajankohtaisena kehityskohteena ovat integraatiot logistiikkayritysten kanssa: mitkä logistiikkakumppanit valitaan, ja miten logistiikan hallinta saadaan heidän kanssaan automatisoitua.
 
Yhteistyö Oscarin kanssa on poikinut Kuosmasen sanoin myös erinomaisia verkostoitumismahdollisuuksia. – Maaliskuussa järjestettävä Oscar Gaala on todella hyvä tilaisuus verkostoitua. Päivän aikana näkee uusia Oscar-ratkaisuja livenä ja ohjelma poikii aina uusia ideoita ja ajatuksia oman liiketoiminnan kannalta. On hienoa päästä keskustelemaan muiden Oscarin asiakkaiden kanssa ja vaihtamaan ajatuksia siitä, miten heillä on ratkaistu ongelmat, päättää Kuosmanen.