Ensin se koulureppu

 
Meillä oli vuosi sitten vakava ongelma. Tämä hankala hetki, jossa unelmien, haluamisen ja olemassa olevan valikoiman laajuus aiheuttaa joka elokuisen kriisin monissa perheissä. Koulurepun valinta. En halunnut viettää vähäistä laatuaikaa markettien ja laukkukauppojen valikoimaa selaillen ja mahdollisia itkupotkuraivareita väistellen. Siksi valitsin helpomman tien: internetin valtatien, jossa tuhannet reput odottivat meitä vain hiiren klikkauksen päässä.
 
Käytännön toteutuksen yksinkertaistin minimiin. Kirjoitin Googlen hakukenttään sanan koulureppu. Tuloslista oli loputon, mutta ei valaiseva, joten siirryin kuvahaun tuloksiin. Tässä kohtaa otin asiakkaan eli perheemme 7-vuotiaan neidin mukaan tilausprosessiin. Annoin läppärin hänelle ja totesin: ”Valitse siitä.”
 
Varttitunti siinä meni, valintaa tehdessä. Kun päätös oli lopullinen, otin läppärin takaisin ja menin kuvasta kyseisille sivuille. Valinta oli osunut SPIRAL-merkkiseen reppuun, joka oli ostettavissa Englannista heidän omilta web-sivuiltaan. Ajattelin kuitenkin kotimaisen kaupan puolestapuhujana yrittää saada repun jostain suomalaisesta verkkokaupasta. Nyt minulla oli tarvittava tieto, merkki ja malli. Laitoin uuden pyynnön Googlelle ja kas, löytyi suomalainen verkkokauppa, josta repun voisin ostaa. Kaikki olivat tyytyväisiä: minä, lapsi ja yksi suomalainen verkkokauppias.


Ja sitten se B2B-verkkokauppa

 
Miten pääsen koulurepusta B2B-verkkokauppaan? Koska olen suhteellisen diginatiivi keskivertokuluttaja, teen lähes kaikki kulutustavaraostokseni samalla tavalla. Aloitan hakemalla tuotetta tai palvelua Googlesta. Tämä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän tuotteelle on näkyvyyttä internetin ihmeellisessä maailmassa, sitä helpommin minä kuluttajana sen löydän.
 
Maahantuoja ja valmistaja pystyvät auttamaan ja parantamaan jälleenmyyjiensä myyntiä omalla B2B-verkkokaupallaan ja verkkosivuillaan, kunhan tuotteet siellä ovat myös kuluttajien nähtävissä ja hakukoneiden löydettävissä. Vaikka ette myisi tuotteitanne kuluttajille, saatte niille näkyvyyttä ja lisäkauppaa jakamalla informaatiota. Verkkokaupan toteutus niin, että vain jälleenmyyjänne näkevät tuotteiden hinnat ja varastosaldot, mutta kaikki näkevät tuoteinformaation, on helppo tapa toteuttaa tämä. Jos haluamme hifistellä, voidaan eri tarkoituksiin toteuttaa ihan omat näkymät samaan verkkokauppaan.
 

Markkinoi myös jälleenmyyjiäsi

 
Kun kuluttaja löytää tuotteen, hän haluaa ostaa sen mahdollisimman helposti. Kerro siis hänelle, mistä sen löytää. Jälleenmyyjähaku sivuilla on kuluttajien asiakaspalvelua. Tuotteelta jälleenmyyjäkarttaan pääseminen palvelee meitä, jotka muistamme perjantaina ostaa sen, mitä lauantaina tarvitsemme. Etukäteen asiansa hoitaville linkki jälleenmyyjien verkkokauppaan oikaisee tietä yhden Google-haun verran.
 
B2B-kaupassa ei markkinoida vain omille jälleenmyyjille, vaan kannattaa valjastaa internetin valtatie käyttöön kokonaisvaltaisesti ja luoda parempaa pohjaa myynnille. Verkkokauppa voi olla osa yrityksen markkinointia, vaikka asiakkaanne eivät olisi kuluttajia.
 
Lue lisää Oscarin verkkoliiketoiminnan ratkaisuista