Vuonna 2005 perustettu Oscar Software Oy on toiminnanohjausjärjestelmien (ERP) kehitykseen ja erilaisten liiketoimintapalvelujen tarjontaan erikoistunut ohjelmistopalveluyritys. Monipuolisten toiminnanohjausjärjestelmien lisäksi Oscar tarjoaa taloushallinnon, verkkoliiketoiminnan sekä IT- ja ohjelmistokehityksen lisäpalveluita. Noin 700 asiakasyrityksemme joukkoon kuuluu pk-yrityksiä eri toimialoilta (mm. teollisuus, tukkukauppa, huoltoliiketoiminta, palvelut). Oscarin pääkonttori sijaitsee Tampereella.

Oscarilainen odysseia

Kuten tavallista, tämäkin tarina alkaa autotallista ja haaveesta. Vuosien saatossa haaveesta kehittyi projekti, joka kasvoi suomalaiseksi toiminnanohjausjärjestelmäksi. Järjestelmästä tuli Oscar, kotimaista huippuosaamista edustava liiketoiminta-alusta. Sen DNA:han on koodattu jokaisen oscarilaisen kaikki tietämys suomalaisten PK-yritysten arjesta.

Seikkailumme ovat johdattaneet meidät osaksi satojen yrityksen tarinaa. Matkamme varrella olemme kohdanneet haasteita ja onnistumisen riemua, ja seikkailukertomuksemme pääroolissa on ollut satoja oscarilaista osaajia.

Kuten asiakasyrityksemme, mekin olemme kasvaneet näiden vuosien aikana. Alustan rinnalle on syntynyt palveluita ja kokonainen oscarilainen toimintatapa. Ne auttavat meitä olemaan yhä olennaisempi osa asiakkaidemme kasvutarinoita. Oscarin oma tarina on täynnä hienoja löytöretkiä, ja matka jatkuu edelleen kohti yhä uusia seikkailuja. Me tahdomme auttaa suomalaisia yrityksiä kulkemaan kohti positiivisempaa huomista. Kasvun tiellä.

Oscarin virstanpylväät

2018-2022
Oscarin henkilöstöstä koostuva osakasjoukko löytää tulevaan kasvuun tarvittavan ja sopivan kumppanin omasta asiakaskunnastaan, kun Panostaja OYJ ostaa 55% enemmistön yhtiöstä. Kaikki alkuperäiset osakkaat pysyvät myös uudessa rakenteessa mukana. Yhtiön strategiaksi kirkastetaan SaaS siirtymän toteuttaminen.

 

2014-2017
Siirtymä uusiin teknologioihin alkaa toden teolla. Oscarilla aloitetaan seuraava uhkarohkea loikka kohti todellista SaaS-ERP:iä. Kilpailijoiden lähestymistavoista huolimatta päätetään pitää oma linja. Koko järjestelmää ei lähdetä kääntämään kerralla, eikä kehitystä aloiteta tyhjältä pöydältä vaan kehitys rakennetaan todellisen asiakastarpeen ympärille hyödyntäen uuden luomisessa vanhaa tietotaitoa ja kokemusta.

Selainpohjainen ostolaskujen hyväksyntä vastaa konkreettisesti siihen huutoon, joka aiemmin muualla on ratkaistu erillissoftien avulla. Ratkaisun vahvuudet ovat niin ilmeisiä, ettei tätä tajuta Oscarin ulkopuolella vielä vuosiin. Polku uuteen on avattu.

 

2009-2014
Asiakaskunta ja omat resurssit kasvavat sekä orgaanisesti että yritysjärjestelyin. ERP -tarjoama kasvaa kolmen järjestelmärungon ja niiden asiakkaiden myötä, ja niin tekee myös Oscarin hartiat varteenotettavana toimijana.

Henkilöstö ja johto laajenee ja osaamis- ja tuotesalkkuun siirtyy myös esimerkiksi verkkoliike-toimintaosaamista aidosti syvälle ERP:iin integroidun verkkokaupan muodossa. Osakasjoukko laajenee kahdeksaan henkilöön.

 

2008
Liiketoimintamalli on vakiintunut ja suunnitelmallinen kehitys alkaa. Ensimmäisen kirkastetaan myyntimalli ja myynnin edellytykset.

Kysyntää ei poista edes globaali finanssikriisi. Järjestelmä on vielä suppea, mutta tarjontaa täydentää useat kumppanituotteet kuten esim pankkiyhteydet, tuotannonleimausnäkymät ja laskujenhyväksyntäkierto.

 

2005
Solteq Oyj siirtää on ERP-painopisteensä globaalien toimittajien suuntaan ja Oscar For Windows -järjestelmä on jäämässä ilman kotia. Järjestelmän jälleenmyyjänä sen mahdollisuudet on kuitenkin tunnistanut Jukka Hakosalo, joka houkuttelee järjestelmän tuotepäällikkönä toimineen Pekka Mäen mukaan liiketoimintaan. Alkaa uhkarohkea matka, jossa tarkoituksena on tuoda tämä potentiaali koko maailman tietoisuuteen.

Tärkein erottautumistekijä muusta ERP-massasta on jakelu pilvipalveluna tuolloin uusinta uutta edustavalla ASP-tekniikalla ja sovellusvuokrausmallilla.